Fendt Bianco Primo 465 SFH: met veel slimmigheidjes

04-02-2020 Redactie

Fendt Bianco Primo 465 SFH: met veel slimmigheidjes

Fendt Bianco Primo 465 SFH: met veel slimmigheidjes

Fendt staat al een paar jaar bovenaan de lijst bestverkochte caravans en de kwaliteit is hoog. In Stuttgart presenteerde het merk een nieuw model: de Fendt Bianco Primo, met veel slimmigheidjes en een voor Nederland populaire indeling.

De Bianco-serie is geen onbekende op de Nederlandse markt. Hij wordt vaak gebruikt als proefballon voor actiemodellen en nieuwe indelingen die – bij voldoende succes – ook in andere series worden doorgevoerd. Zo verschenen al eerder verschillende modellen op de markt onder de vlag van de Bianco Activ. De Fendt Bianco Primo zou ook weleens een succesnummer kunnen gaan worden.

Herkenbaar Fendt

Aan de buitenkant herkennen we de Fendt aan de offwhite hamerslag beplating, antracietkleurige bestickering en lichtmetalen wielen in dezelfde kleur. Van Fendt zijn we gewend dat er veel aandacht wordt besteed aan details en dat zijn we hier bijvoorbeeld aan de verzonken oranje zijmarkeringslampjes die in de skirts zijn weggewerkt. Het serviceluik is wat hoger geplaatst zodat de geopende klep de grond niet kan raken – dat scheelt een modderige rand.

Aan de buitenkant herkennen we de Fendt aan de offwhite hamerslag.
Aan de buitenkant herkennen we de Fendt aan de offwhite hamerslag.

Nog zo’n slim detail: de waterdop. Die kun je niet kwijtraken, doordat hij met een rubbertje vast zit aan de watervulopening. De disselbak heeft een parallellogramsluiting en opent daardoor bijna verticaal, zodat je gemakkelijk gasflessen kunt plaatsen en makkelijk bij je andere spullen kunt. Opvallend is ook de achterkant, met de geïntegreerde ‘automotive’ achterlichten: je zou ze ook zomaar in een moderne personenauto kunnen tegenkomen. De Primo heeft verder zelfstellende AL-KO remmen, disselafdekking en een stabilisatorkoppeling.

Ruimtegevoel

Binnen zien we een lichte houtkleur waarbij de nerf horizontaal loopt – een optische truc die ruimtegevoel oplevert. De kastkleppen zijn uitgevoerd in duotone: crème kleurvlakken met houtinleg en mat-chromen knoppen en handgrepen. Meteen naast de entree, links, staat de dwarsgeplaatste Dometic koelkast waarvan de deur aan beide zijden scharniert. Zo kun je de koelkast ook vanuit de voortent openen en hoef je niet eerst naar binnen om de olijfjes en de fles wijn te kunnen pakken.

De zitgroep is voorzien van stoffering in drie kleuren en dat geeft de woonlounge een speels effect.
De zitgroep is voorzien van stoffering in drie kleuren en dat geeft de woonlounge een speels effect.

Populaire indeling

De caravan heeft een populaire indeling met dinette aan de voorzijde en een zogenaamd Frans bed achterin. De zitgroep is voorzien van stoffering in drie kleuren en dat geeft de woonlounge een speels effect. De bovenkastjes hebben open legvakken aan de onderkant, zodat je veelgebruikte spulletjes – zonnebril, e-reader – meteen kunt pakken.

De compacte keuken heeft een fonteintje en een kookplaat met drie gaspitten. Allebei hebben ze een glazen afdekplaat. Er is aan de voorkant voldoende werkruimte op het aanrechtblad. De keuken heeft brede laden en een smalle apothekerskast met draadmanden. Daarnaast een flinke hangkast met daaronder opnieuw een diepe kast voor vakantiebagage.

Tegenover de keuken zien we een meubel waarin de 133 liter Slim Tower-koelkast (met vriesvak) is weggewerkt, een draaibare televisiebeugel en een hoge smalle kast met veel legschappen.

Slaapgedeelte van de De Fendt Bianco Primo 465 SFH.
Slaapgedeelte van de De Fendt Bianco Primo 465 SFH.

Slaapgedeelte

Dan komen we bij het in de lengterichting geplaatste tweepersoonsbed – het zogenaamde Franse bed, met daaronder veel bergruimte die ook van buiten toegankelijk is via het serviceluik. Slim Fendt-detail: het voeteneind van het bed loopt niet helemaal door tot aan het wandmeubel, zodat je makkelijk je dekbed kunt instoppen. Naast het bed is de toiletruimte, die optioneel ook uitgebreid kan worden met een douche.

Ter hoogte van het voeteneind is ook een wastafeltje geplaatst voor het ochtendritueel. Er is voldoende kastruimte voor toiletspullen en kleding raak je kwijt in de plafondkasten boven het bed.

Ter hoogte van het voeteneind is ook een wastafeltje geplaatst voor het ochtendritueel.
Ter hoogte van het voeteneind is ook een wastafeltje geplaatst voor het ochtendritueel.

Installaties

Van Fendt zijn we gewend dat waterleidingen, luchtslangen van de ringverwarming en elektrische bedrading netjes zijn weggewerkt en dat is ook in de Primo het geval. Verwarming en warmwater komen uit de Truma Combi 4E, waarbij de ‘E’ betekent dat die ook op 230 Volt werkt – standaard in de Primo en dat verdient applaus. De caravan heeft een ingebouwde watertank, hordeur, rookmelder en hij is iNet-voorbereid zodat je (optioneel) alle installaties vanaf een app kunt bedienen.

Conclusie Fendt Bianco Primo

Met de Bianco Primo heeft Fendt opnieuw een kwaliteitscaravan ontwikkeld met een voor Nederland populaire indeling. Slimme details laten zien dat de ontwerpers zelf ook kamperen. Blij worden we van de Truma 4E: een combiketel die je veel gasflessen gaat schelen als je ook buiten het hoogseizoen kampeert. Bij veel andere merken is dat een optie en je moet als consument maar nét weten dat het überhaupt bestaat.

Fendt Bianco Primo
De Fendt Bianco Primo zou ook weleens een succesnummer kunnen gaan worden.

PLUS & MIN

+ populaire indeling
+ afwerking en
+ slimme details

Technische informatie

AFMETINGEN
Lengte opbouw, met dissel: 594/705 cm
Breedte: 232 cm
Hoogte: 263 cm
Stahoogte: 195 cm

ZITTEN & SLAPEN
Aantal slaapplaatsen: 3
Bedmaten achter: 200×140 cm
voor: 210×122/109 cm

GEWICHTEN
Rijklaar gewicht: 1.332 kg
Totaal toelaatbaar: 1.800 kg
Laadvermogen: 415 kg

Prijs circa € 25.500
Meer informatie vind je op www.fendt-caravan.com

Groot aanbod Fendt

Ben je op zoek naar een Fendt caravan? Wij hebben er heel wat te koop staan. Benieuwd? Bekijk hier het aanbod Fendt. Of lees je liever eerst wat meer caravantesten?